Tuesday, August 4, 2009

There's no written guarantee

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.

Aku tak tau nyawa aku sampai mana, sungguh memang benar, mungkin tiada esok lagi, there's no written guarantee, and things that happened yesterday belong to history... Huhuhu, sungguh aku menginsafi diri. Ya, Allah dalam apa juga keadaan kau teguhkanlah keimanan aku. Berikanlah aku kekuatan untuk berkasih sayang :).

Kadang-kadang walaupun hidup ni terasa kepahitannya namun kemanisannya tetap ada, inilah hikmah di sebalik menjadi hambaMu ya Allah. Ya, aku sangat-sangat bangga menjadi hambaMu Ya Allah, kerana aku tahu setiap ujianMu terselit hikmah yang amat ku harapkan :)

Aku hanya seorang insan yang sentiasa optimis dalam menaiki sampan kehidupan. Arus dan ombak besar yang melambungkan tubuh kerdilku ini, sesekali tidak pernah membuatkan sampan usangku ini terhanyut jauh dari laluanku, kerana aku tetap adalah aku. Sehingga saat ini aku tetap mendayung laju, mengalahkan kapal-kapal besar di sekelilingku.... Kekadang kenakalan kapal-kapal besar cuba melanggar sampan usangku, huh! Melampau betul! HOI! Jeritan aku yang kuat itu membuatkan kapal-kapal besar tadi tersedar bahawa aku tidak suka diperlakukan begitu. Walau sampanku usang, namun aku tak pernah mengusik sesiapa... Aku masih lagi berada pada haluanku... Walaupun kekadang tuan empunya kapal-kapal besar mengajakku untuk tinggal di dalam kapal mereka yang besar, sungguh memang aku menolak. Bukan la aku tak mahu ataupun berlagak, tapi aku suka berada dalam harta aku sendiri, walau sampanku usang tapi hatiku cukup senang. Aku boleh lakukan apa sahaja di dalamnya :). Tetapi semalam sedang aku asyik mendayung tiba-tiba aku keliru, tetiba je aku tertanya-tanya di manakah aku???? Buat pertama kalinya sungguh aku bingung dengan apa terjadi. Alhamdulillah, bangun dari tidur pagi ini, aku tersenyum lega kerana AKU TETAP AKU :).

Bagun dari lena yang tak berapa nak best pagi ni, aku dapat melihat, suatu kefahaman itu adalah satu gandingan antara akal, hati dan perbuatan. Apabila akal aku yang lenga itu sudah mula berfikir sama seperti hati yang berperasaan dan sama seperti perbuatan bertindak, maka itulah kefahaman.... Yess, aku dah dapat sebuah kefahaman...

Sedikit nota kaki :

Untuk yang sedang takut dan risau dalam melakukan pembaikan dengan cara yang benar. Usahlah berasa takut, usah risau, anda di dalam dalam kebenaran, kebenaran pastinya ada tentangan, kesakitan dan ujian. Ketakutan hanyalah sebuah perasaan, ia bukanlah terbentuk seperti objek yang dapat memukul-mukul kita, ia hanya dalam bentuk perasaan.... Yang perlu hanyalah luruskan hati, kuatkan iman dan bertawakkallah kepa Allah s.w.t:)

2 comments:

aZwa wiSTa said...

Wahhhhhhhhh...... blog dgn wajah baru. gambar lebih cantik... Huahuahuahua... Life is full with the UNEXPECTED. And the UNEXPECTED THINGS sometimes is totally hurt. But life must go on...

Sofia said...

Only Allah knows da best 4 us :)