Thursday, August 6, 2009

KABUS OR JEREBU?


Hmm.. Pagi tadi dalam kul 7.25 pagi drive kereta menuju ke tempat kerja sambil melayan lagu Menara- Wajah-wajah Sayang-rock kapak (kata si afzan la, heheeh). Punya la tebal kabus pagi tadi, tapi aku confius... Kabus or jerebu. Bkn apa skrg semua padi dah dituai so, semua pengusaha-pengusaha padi (lazimnya dipanggil petani) sibuk membakar jerami.


Pernah aku pergi satu majlis dialog antara jabatan2 kerajaan ngan penduduk kampung (aku cuma menyibuk ikut bos aku jer), ada seorang lebai tu angkat tangan nak bercakap. Jadi penghulu tu bagi laluan, pak cik berlebai tu cakap yang pembakaran jerami itu telah mebuatkan beliau batuk selama seminggu dan tekaknya terasa gatal-gatal. Yang membuatkan beliau tidak berpuas hati tu sebab jerami2 ni dibakar waktu puncak ( waktu budak2 balik sekolah, waktu penduduk balik kerja, etc ). Pastu pegawai pertanian menjawab soalan pak cik lebai tadi, katanya mereka terpaksa laksanakan pembakaran jerami untuk membunuh musuh dan menghalau musuh yang bernama serangga termasuk bena. Baru2 ni memang ada isu kronik tentang penyakit merah virus (pmv) yang dibawa oleh serangga bernama bena. Aku pernah join housemate aku masa office dia wat tangkapan bena yang menyebabkan PMV. Itulah kali pertama aku turun ke sawah padi. Sebelum ni aku cuma jaga projek dan struktur pengairan jer, so mana ada involved sampai ke sawah padi :).


Ehh... aku dah mula merepek, sampai cerita pasal penyakit padi lak... Berbalik pada cerita jerebu nie, hmm.. semasa proses dialog tu aku sempat la menyembang2 ngan pengusaha padi yang menggelarkan namanya Kak Yah. Menurut Kak Yah pengusaha padi membakar jerami padi kerana itulah kaedah paling murah, cepat dan boleh menyuburkan tanah.


Aku tak tau nak komen apa... Hakikatnya aku terlalu cintakan bumi ini. Aku sentiasa membayangkan bumi ini sebagai sebuah rumah yang besar, dan didalamnya tinggallah kita semua sebagai keluarga yang besar. Setiap dari kita adalah ahli keluarga di rumah besar tersebut. Oleh itu setiap apa yang dilakukan oleh ahli dalam rumah tersebut sama ada baik atau buruk akan memberi impak kepada ahli yang lain dan tidak kiralah di mana sahaja individu ini berada.


P/S : Gambar kat atas tu masa aku menyibuk mengikut geng2 pertanian buat operasi menangkap bena untuk dihantar ke Putrajaya.

No comments: