Wednesday, August 5, 2009

CABARAN BEKERJA

Hari ni aku dah dapat program autoCAD 2009. So, leh la aku nak edit balik layout plan yang jurutera aku bagi hari tu. Sebelum ni sistem autoCAD 2008 tu ada masalah so ganti ngan yang terkini lagi sensasi autoCAD 2009. Tapi malangnya aku kena tunggu unit ICT daftarkan dulu software ni. Ntah aku pun x tau nak daftar apa, tapi tu la katanya. Tak kisahla.. Janji pasni software tu leh pakai.. Lagipun sebelum tahun depan boss aku kata nak onn keje kelas E. So, xde masa nak lantik consultan melainkan semuanya kena wat sendiri oleh jabatan. Sebelum puasa ni pun group kitaorang kena wat survey utk menentukan purpose level taliair. Heheeh.. Kalau xsempat, bayangkan di bulan puasa, kami wat survey… Tentu balik opis semuanya lesu jer. Tapi selagi kita bekerja itulah amanah yang perlu kita galas J.

Lagipun sekarang tengah off season, 2 kontrak pun dalam tempoh kecacatan. Kalau dulu naik pening jugak kepala jaga kerja-kerja kat tapak, bayangkan tempoh kerja selama 2 tahun, macam2 kerenah dan masalah kerja timbul. Rasa lega sangat2 tempoh tu dah lepas dan kerja pun dah siap. Semua orang cakap best jaga projek nilai juta-juta ni, tapi sampai sekarang aku tak tau la apa yang bestnya… Technician macam aku nie apalah yang ada kalau adapun hanyalah pengalaman dari kerja-kerja sebelum ni. Itupun tak adalah banyak mana.

Sekarang adalah rasa rileks sket, kalau tak sebelum ni hari-hari berpanas, wat survey, checking jalan premix, jalan ladang, level u-blok lagi… Tambah lak dengan kontraktor yang suke mengelat lagi. Pening… Pening… Pening melayan kerenah kontraktor kelas B ni. Tapi aku rasa sgt2 bertuah sbb boss aku selalu bagi nasihat n sabarkan aku tiap kali aku naik angin ngan kerja-kerja yang tak ikut spesifikasi ni.

Tapi aku sentiasa jalankan amanah aku sebagai pekerja. Walau ramai kontraktor tak suka aku sebab ketegasan aku, tapi aku tau aku dah wat sehabis baik. Buat apa perkara pun terasa indah jika semuanya hanya kerana Allah J.

2 comments:

pn-iena said...

sabar sofia...kalau dah namanya kje macam2 dugaan dtg...

Sofia said...

Tq...tq... tq kak :)