Friday, July 31, 2009

DOA SEORANG SAHABAT YANG SANGAT KU SAYANGI

Ya Allah Ya Tuhanku…

Sesungguhnya hanya padaMu selayaknya ku himpunkan segala keluh dan kesahku… Sesungguhnya hanya padaMu tempat yang selayaknya ku serahkan doa dan takdirku… Sesungguhnya hanya padaMu yang selayaknya ku berpaut di saat-saat mata ku buta dalam menilai sesuatu…

Ya Allah Ya Tuhanku...

Telah berjuta batu kakiku melangkah dalam mencari sebuah jawapan. Banyak yang telah aku temukan dan banyak juga yang telah aku nafikan... Telah berjuta waktu yang telah kugunakan untuk menghalusi dan mencari alasan dan jawapan bagi setiap kejadian... Telah berjuta airmata juga ku titiskan di saat-saat aku lemas dalam sebuah pencarian... Sesungguhnya, hanya padaMu selayaknya tempat aku berpaut untuk semalam, hari ini dan selamanya...

Ya Allah Ya Tuhanku...

Atas nama sebuah perikemanusiaan, izinkan aku membuat sedikit kebajikan untuk seseorang yang sangat-sangat aku cintai seluruh hidupku kini... Memang dia hanya insan biasa yang banyak melukakan hati dan perasaanku dan kebenaran itu juga saban hari membunuh hatiku... Tapi pada malam yang hening ini, ku mohon sedikit kekuatan dan keberkatan dariMu, izinkanlah aku melakukan sesuatu untuk menemui cintaku... Izinkanlah aku, Ya Allah... Sesungguhnya, hanya Kau yang memahami apa yang tersirat di dalam hatiku ini...

Ya Allah Ya Tuhanku...

Aku terasa begitu kerdil dalam limpahan kasih sayangMu... Di saat-saat aku kehilangan cinta sejatiku, baru aku sedari sememangnya ramai yang masih menyayangi diri ini... Di dalam kehilangan itu, aku temui erti sahabat sejati juga nilai kekeluargaan yang dulunya tak pernah kurasai.. Sesungguhnya, dalam kehilangan itu juga Kau selitkan juga sebuah keindahan yang tak mampu ku halusi dengan mata kasar.. Dan di celah-celah rintik tangisanku, Kau kurniakan sebuah senyuman di birai mataku...

Ya Allah, selepas ini, kuserahkan segalanya di dalam takdirMu dan aku redha serta bertawakal sepenuhnya kepadaMu... Sesungguhnya andai dia ditakdirkan untukkku, maka dekatkanlah dia padaku...

Ya Allah Tuhan Yang Maha Mengetahui...

Izinkan aku mencuba untuk kali ini... Biarkanlah ia berjalan dengan sempurna... Dan kemudian segalanya kuserahkan kepadaMu.. Kerana hanya Kau sahaja yang dapat menilai segalanya... Hanya Kau sahaja Yang Maha Mengetahui di atas setiap sesuatu yang tersembunyi...

Ya Allah Ya Tuhanku, aku akui, begitu sakitnya hati ini bila hilang cinta sejati.. Dan kini aku terima dugaanMu ini dengan hati yang terbuka.. Kau kuatkanlah aku dalam menghadapinya.. Kau tabahkanlah hatiku dalam melaluinya... Kau kuatkanlah semangatku untuk terus hidup dalam berkatMu...

Ya Allah,

Hanya Kau sahaja yang mengetahui betapa banyak airmata ku yang telah tertumpah... Dan hanya Kau sahaja yang mengetahui segala impian dan harapanku yang telah punah... Maka, kau permudahkanlah segala urusan dalam kehidupanku selepas ini...

Aku mohon kepadamu, kembalikan cinta sejatiku... Izinkan aku hidup dengan bahagia dan ceria... Dan kuserahkan segalanya kepadaMu...

Ya Allah Ya Tuhanku...

Ssungguhnya aku sangat-sangat ingin hidup dan mati di dalam rahmatMu...


P/S : YA ALLAH, PERKENANKANLAH DOA SAHABAT BAIKKU INI.

1 comment:

aZwa wiSTa said...

Sebuah doa yang lahir dari hati... Semoga ianya diberkati Ilahi... Amin...