Monday, July 27, 2009

SAKIT KEPALA....



Hmmm.... apa itu sakit kepala? Bagi yg x penah merasa sakit kepala, meh sini aku bagi intro sikit apa itu sakit kepala.

Bila kena serang sakit kepala, rasa macam nak pecah jer kepala. Berdenyut2 je kepala aku nie. Sekejap kiri, sekejap sebelah kanan, ngada2 jer rasa sakit nie. Kebanyakan sakit kepala berlaku di luar tengkorak, dalam saraf, salur darah dan otot yang melindungi kepala dan tengkuk. Hahaha... ni aku terbaca kat dalam buku. Sebab semasa aku sakit kepala, aku dah x tau sakitnya tu dtg dari dalam or luar tengkorak, dalam saraf ke apa ke, yg aku tau aku punya kepala sakit bangat sih!


Tapi mujurla bila bayangkan wajah2 insan yg aku sayang... huhuhu, legala sikit. Tapi paling penting aku teringatkan 2 potong kek aku... :)


Menurut Imam Al-Ghazali, salah seorang ahli sufi yang masyhur, "Penyakit adalah salah satu daripada bentuk pengalaman yang mana dengannya manusia dapat sampai kepada ALLAH s.w.t., kerana ALLAH s.w.t. telah berfirman bahawa penyakit itu adalah hambaNYA dan disertakanNya dengan orang-orang pilihanNya."

Jadi sepatutnyalah kita jangan menganggap penyakit itu sebagai sesuatu yang buruk & amat tidak berguna. Sebaliknya hendaklah kita sedar bahawasanya ia juga adalah makhluk ALLAH s.w.t. yang dijadikan sebenarnya sebagai salah satu mekanisma tubuh badan manusia yang mana berfungsi sebagai pembersih, pemulih & pengimbang dalam semua aspek diri kita, iaitu fizikal, emosional, mental & juga spiritual.

Secara asasnya, tubuh badan manusia itu sendirilah (dengan kudrat & iradat ALLAH s.w.t.) yang menjalankan proses penyembuhan, bukannya herba, makanan atau lainnya. Kesemua benda-benda ini hanyalah sebagai pemangkin atau pendorong sahaja. Jika kita luka contohnya, bukan iodin, minyak gamat, jahitan atau juga balutan yang menyebabkan kesembuhan tetapi isi-isi dan kulit kitalah yang dengan izin ALLAH s.w.t. kembali membentuk sel-sel baru yang akhirnya mencantumkan kembali luka yang dialami. Ubat-ubatan yang kita gunakan mungkin akan mempercepatkan lagi proses penyembuhan tersebut.


4 comments:

MiSS wiSta said...

Baik kamu g klinik.. mane la tau kot2 sakit kepala tu sebab H1N1 (ade kaitan ke?????). Hehehehehe

Sofia said...

Cis melampaunya ayat :) H1N1??? Takutkan aku jer :P

MiSS wiSta said...

hehehehehehe.... ala.. aku bagi kemungkinan2 je. kalo rase macam buruk je kemungkinan tu, x payah la fikir.. huhuhuhu

Sofia said...

Amboi, senangnya dikau, setelah memberikan ketakutan yg luar biasa pada diriku, lantas ngan mudah kau bilang x perlu fikir... Huhuhuhu...