Monday, June 13, 2011

TERASA HATI

Saya seorang yang sukar untuk merasa kecil hati atau terasa hati, tetapi sesekali bila terasa hati memang teruk dan tak ada siapa yang tahu :-) Kira macam sendiri merajuk sendiri pujuk la. Saya memang banyak cakap tapi saya malas sangat nak membicarakan soal orang lain selain hal berkaitan saya sbb hal saya pun dah tak terkira. Kadang2 hal merepek2 aje :-)

Saya suka dinasihati selain suka la jugak menasihati orang lain walaupun hakikatnya kekadang nampak macam membebel2. Tapi hakikatnya saya membebel sebab saya sayang semua orang :-) Setiap wajah2 yang saya pandang adalah dengan renungan kasih sayang :-) Eh, apa kaitan lak tentang saya kn… Ni nak citer kita bab lain sbnrnya :-)

Nak dijadikan cerita satu hari tu kan, saya betul-betul kecik hati. Seorang sahabat yang saya sayangi hadiahkan sepotong kek coklat, hasil buatannya sendiri. Kerana terlalu menghargai saya sayang nak makan. Saya nak menatap kek tu puas2.

Tetiba telefon rumah berdering2, kebetulan sapapun tak ada kat rumah. Kemudian saya letakkan bekas kek tersebut di atas kabinet. Makanya saya dengan berat hati meninggalkan kek tersebut lantas mengangkat gagang. Bila angkat tak ada sapa pun dekat talian. Ish3, sapa pulak la yang dok missed call telefon rumah saya ni kan…. Tak baik missed call2 ni tau :-)

Tapi kan… Kan… Kan… Pas tu handset adik saya pula dok berbunyi2 di dalam bilik. Saya pun tolong la angkat, takut ada urusan penting ke apa ke kan… Rupanya salah nombor la pulak… Aje… Kebetulan terpandangkan katil, mengantuk pulak rasa maklumla sorang2 kat umah. Aktiviti paling saya suka adalah tido sebab best selain iti ia juga tak perlu mengeluarkan modal . Apa lagi, terus la landing atas katil dan seterusnya ZzzzzzZZZZZZZZzzzz la :-)

Dua jam tertido akhirnya saya tersedar apabila sayup2 suara azan Asar :-) Bangun2 je terus terus teringat KEKKKK!!!! Turun dari katil terus gi tengok kek kat atas kabinet… Huhuhuhu…. Dipenuhi semut… Banyak pulak tu… Kecik hati betul la dengan semut2 nie… Geram2 :-)

Tapi kan, bila tengok je semut2 ni dengan gigihnya masuk ke dalam bekas dan mengelilingi kek tersebut, tak sampai hati pula nak mengapa2kan semut2 tersebut. Setelah memerhati selama 10 minit, saya ambil keputusan untuk rasa juga kek tu. Perlahan saya membuka bekas tersebut, terdapat separuh daripada rombongan semut tersebut berlari2 itik meninggalkan bekas n kek tersebut :-)

Alahai, saya bukan nak apa2kan mereka semua, cuma nak rasa sikit je :-) Kemudian saya cubitla sikit kek tersebut… Risau juga termakan semut2 tu skali… Mujurlah x :-) Memang sedap, tapi yela, dah memang rezeki semut2 tu kan… Hmmm… Alhamdulillah, saya berkongsi rezeki dengan semut tersebut :-)

Saya dah tak jadi nak meneruskan perasaan kecil hati sebab semut ni pun makhluk Allah swt :-) Semua rezeki di muka bumi ni kepunyaan Allah swt :-) Jadi kek tersebut bukan milik saya…

Lantas saya mengangkat bekas berisi kek dan saya letakkan di tepi pintu luar belakang rumah, di tempat yang redup :-) Maka berpestalah semut2 tersebut :-) Saya harap semut2 tu akan menghargai kek kawan saya tu :-) Saya letakkan bekas n kek kat luar rumah sebab saya takut adik saya yang akan pulang ke rumah tak lama lagi akan menyembur ridsect pada semut2 tersebut.

Saya kagum dengan semut2 tersebut :-) Teringat saya cerita tentang semut :-)

Seekor semut pernah berkomunikasi dengan Nabi Sulaiman a.s. Nabi Sulaiman a.s pernah bertanya kepada seekor semut berapa banyak makanan yang ia perlukan untuk hidup selama setahun. Semut menjawab bahawa ia hanya memerlukan makanan sebesar sebiji gandum.

Lalu Nabi Sulaiman a.s memasukkan semut tersebut ke dalam sebuah botol dan meletakkan bersama gula sebesar biji gandum. Mulut botol itu ditutup.

Cukup tempoh setahun, botol tersebut dibuka semula oleh Nabi Sulaiman a.s. Anehnya baginda mendapati hanya separuh sahaja gula sebesar biji gandum itu yang habis dimakan oleh semut tersebut :-)

Nabi Sulaiman a.s bertanya mengapakah terjadi demikian. Sang semut menjelaskan bahawa jika berada di luar botol, rezekinya dijamin sepenuhnya oleh Allah swt dan ia yakin Allah sentiasa mencukupkan rezekinya. Sebab itu ia tidak pernah risau dgn hakikat itu :-)

Tetapi apabila dikurung oleh manusia iaitu Nabi Sulaiman a.s, sang semut mengambil langkah berjaga2 dan berjimat cermat kerana risau dan tidak yakin dengan keprihatinan manusia. Mana tahu jikalau manusia itu terlupa dan mengurungnya lebih drpd tempoh 1 tahun :-) Apakah akan terjadi kepadanya. Makanya dia harus berjimat cermat :-)

Semut lebih yakin dengan dengan JAMINAN ALLAH berbanding manusia sendiri… Renung2la (Nasihat ni lebih kepada saya ye) :-)

2 comments:

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Apabila kita selalu berpandukan kepada Al Quran, insya Allah kita lebih mudah menuju keimanan.
Jika tidak, & jarang pula menggunakan akal, manusia selalu kalah kepada hasutan nafsu & syaitan.
Ya kan?

Sofia said...

Waalaikummussalam wbrt :-)

Ye kak :-) Terima kasih :-)